Nurul Nasuha
Contest: Top Referer Get RM100 Topup
25 December 2012 • 15:06 • 3 000 comment(s)


. Assalamualaikum .
Salam tengah hari . Hari Nurul nak join contest Top Referer Get RM 100 Topup daripada BLOGGERIA TEAM . Sapa yang tak duit kan ? ~hehe

* klik banner *

Sebenar hari ni Nurul nak tulis mengenai DIET . Ada apa dengan DIET ?? Hurm .. sebenarnya Nurul tengah diet . So kat sini Nurul nak share lah tip-tip untuk diet .

Langkah pertama ialah hampa jangan terlalu memikirkan tentang berat badan hampa . Relaks lah . Chubby itu kan comel . Ok seterusnya ialah :

- Jangan lupa ambil sarapan dan jangan sesekali melewatkan sarapan .
- Jangan lupa membaca doa makan * sangat penting *
- Waktu makan tolong gunakan pinggan yang kecil kerana if kita guna pinggan yang kecil tak dak lah kita  nak ambil makanan banyak-banyak kan ?
- Ambil nasi lebih kurang segenggam tangan hampa . Ok .
- Jangan ambil garam yang berlebihan kerana garam yang berlebihan boleh menjadikan hampa GEMUK . I mean gemuk air . Garam akan berubah menjadi air dalam badan .
- Jangan minum minuman yang bergula dan bergas . Kalau boleh amalkan madu sebagai gula .
- Sila tinggalkan makan lewat malam . 
- Lakukan senaman mengikut kemampuan . Lagi bagus buat dengan kawan-kawan . Tak dak rasa bosan .
- Ambil makanan mengikut piramid makanan yang ditetapkan . Kalau perlu pergi jumpa doktor tanya menu
  yang sesuai untuk diamalkan .
- Lebihkan protein dalam pemakanan kerana protein lebih mengenyangkan berbanding karbohidrat .
- Untuk membuatkan hampa lebih bersemangat , tulis kata-kata semangat pada sticky paper dan lekatkan di bilik , peti sejuk ,dapur dan sebagainya . Letak juga gambar artis kesukaan yang kurus supaya boleh memberi semangat untuk hampa diet .

Tu je lah yang Nurul boleh bagi untuk hampa amalkan . Tak rugi pun kita diet ni . Yang penting istiqomah untuk kebaikan memberi kita pahala . Jangan hangat-hangat tahi ayam sudah lah . 

Sabda rasulullah :

" Tiada satu tempat yang dipenuhkan oleh anak Adam yang lebih mencelakakan dirinya selain daripada perutnya . Memadailah untuk anak Adam itu beberapa suap makanan untuk menegakkan tulang belakangnya ( bagi menahan kelaparan dan untuk berdiri beribadah ) . Jika itu tidak dapat dipertahankan , maka hendaklah bahagikan perutnya kepada tiga bahagian , satu untuk makana , satu untuk minuman dan satu lagi kosongkan untuk bernafas ."
( Riwayat Ahmad dan Tarmizi )

" Ada dua jenis nikmat yang melekakan ramai manusia iaitu nikmat sihat dan nikmat masa lapang ."
( Riwayat Bukhari )



SOME WORDS!


Assalamualaikum~! My name is Nurul Nasuha ! Live in Kedah, Malaysia. I Love Korea !

PROFILE
K-DRAMA

Rewind



SHOUT

Credits



Template By: Nurul Afiqah
Big helped: Aulia
Edited: Sarang